حزب الله

Music v:12 Music v:12 Music v:12 Music v:12

هاشمی رفسنجانی را با این کتاب‌ها بیشتر بشناسید !!!!

موضوع : سیاسی ,

در تهیه این بسته، از پیشنهادات محمدحسن روزی‌طلب پژوهشگر تاریخ انقلاب اسلامی و نویسنده کتاب‌هایی همچون«پرونده مسکوت»، «صخره سخت»، «شاهد عینی»، «تکیه گاه» و... نیز استفاده شده است. وی هم اکنون سردبیری نشریه «رمز عبور» را برعهده دارد

قاصدنیوز: خودش می‌گوید: «من یک فرد معمولی هستم و گمان نمی‌کنم زندگی من با بقیه مردم تفاوتی اساسی و نکته ای قابل ذکر داشته باشد.1» اما شناخت سبک زندگی، تفکرات و مواضعش از آن جهت دارای اهمیت بسیار است که  او نماد یک نوع تفکر خاص در عرصه اقتصاد، فرهنگ، سیاست و حتی مذهب است.

هاشمی رفسنجانی در عین اینکه از شخصیت های تراز اول در برپایی انقلاب اسلامی بوده است اما او خواسته یا ناخواسته در گذران حوادث و ابتلائات، تضادهای بنیادین فکری و عملی‌اش را با رهبر معظم انقلاب نمایان کرده است. در عین حال او در بدنه نظام و فعالیت‌های سیاسی آن حضور دارد و همین مسئله، اهمیت شناخت این شخصیت پیچیده را دو چندان می‌کند.

بسته معرفی کتاب این هفته «قاصدنیوز» به شناخت مواضع، تفکرات و زندگی اکبر هاشمی رفسنجانی اختصاص دارد...... به ادامه مطلب مراجعه فرمایید.....

 

هاشمی رفسنجانی

«هاشمی رفسنجانی در انتخابات دهم ریاست جمهوری»
نویسنده:
روح الامین سعیدی / ناشر کتاب: مرکز اسناد انقلاب اسلامی

نویسنده دراین کتاب می کوشد تا ضمن اتخاذ رویکردی علمی و پرهیز از پیش داوری های احساسی و متعصبانه، به واکاوی رفتار سیاسی هاشمی خاصه در جریان فتنه پس از انتخابات سال 88 پرداخته و با شاخص قرار دادن رهنمودهای رهبر معظم انقلاب به عنوان فصل الخطاب نظام اسلامی، نهایتا تصویر روشنی را از نحوه ی عملکرد وی و منطق تصمیم گیری های سیاسی اش ارائه دهد

هاشمی رفسنجانی

«پا به پای سرو»
نویسنده:
خاطرات عفت مرعشی به قلم سیدعلی مرعشی/ ناشر: معارف‌انقلاب‌اسلامی این اثر به شیوه خاطره‌نگاری، تهیه و تنظیم شده است و در این کتاب همسر اکبر هاشمی به شرح نحوه آشنایی و ازدواج، هجرت به شهر قم، نحوه گذران زندگی طلبگی، سربازگیری طلاب حوزه علمیه قم، آغاز نهضت امام خمینی و حضور فعال در مبارزات علیه رژیم خودکامه ستمشاهی و هجرت به تهران، با ذکر جزییات می‌پردازد و خواننده را با زندگی شخصی خانواده هاشمی رفسنجانی آشنا می‌کند

هاشمی

«راز قطعنامه»
نویسنده:
کامران غضنفری / ناشر: کیهان

بنابر گفته غضنفری، بخش اعظم اين كتاب 300صفحه‌ای به بررسی عملكرد هاشمي رفسنجانی در روزهای پاياني دفاع مقدس مي‌پردازد. نويسنده همچنين در اين كتاب با گردآوري نظرات و بيانات امام و رئيس جمهور وقت –آيت الله خامنه‌اي كه مخالف پذيرش قطعنامه بوده‌اند- نشان مي‌دهد كه پذيرفتن قطعنامه يك اجماع كلي نبود و برخي چهره‌هاي سياسي آن را به امام تحميل كردند.

نویسنده در اين كتاب با مراجعه به اسناد، خاطرات، گفتگوها و كتاب‌هايی كه تا كنون درباره پذیرش قطعنامه منتشر شده بود، آنها را در دسته‌بندی مشخص گردآورده تا نهايتاً خواننده كتاب بتواند تحليل جامعي از چرايي و چگونگي پذيرش قطعنامه پيدا كند.

نكته ديگري كه با خواندن اين كتاب مشخص مي‌شود اين است كه اگرچه هاشمي رفسنجاني در روزهاي پاياني جنگ با اصرار بر كمبود امكانات، ضعف نيرويي و ورود مستقيم آمريكا به صحنه نبرد سعي در قانع كردن امام براي پايان جنگ دارد، اما واقعيت آن است كه او از همان سالهاي 61 و 62 هم بر طبل پايان جنگ مي‌كوبيده و همواره دنبال راهي براي به پايان رساندن جنگ بوده است. هم داستانی هاشمی رفسنجانی با برخی افراد معلوم الحال هم در نوع خود جالب است. در بخشی از كتاب مي‌خوانيم: «مهندس عزت الله سحابي در مصاحبه اي در مهر ماه 1378 اظهار مي دارد: در سال 1362 رفتم نزد آقاي هاشمي و گفتم احساس مي كنم مردم از جنگ خسته شده اند. ايشان گفت: من قبول دارم؛ مردم بيشتر از اين كشش ندارند(!) گفتم نتيجه عملي چيست؟ ايشان گفت: به وزارت خارجه گفته ام با واسطه، كار ديپلماتيك كنند!»

هاشمی

«صراحت‌نامه»
نویسند گان:
امیر عباس تقی بور، امیر لعلی، آرش محبی / ناشر: سیمای شرق

 

این کتاب متن گفت‌وگوی مفصلی با هاشمی رفسنجانی در سال 89 است که در آن به پرسش‌های متنوعی در حوزه‌ مدیریت ارتباطات سیاسی و فرهنگی و همین‌طور زندگی شخصی خود پاسخ داده است.

در این گفت‌وگو، هاشمی رفسنجانی درباره‌ نامه‌اش به مقام معظم رهبری، دیدگاه‌هایش در خصوص مناظرات انتخابات ریاست‌جمهوری سال 88،‌ حضور تعدادی از مسؤولان سابق در شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان، آزادسازی ماهواره، فعالیت‌های شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان و بی‌بی‌سی و...سخن گفته است. به گفته‌ تدوین‌کنندگان کتاب، او در این مصاحبه برای اولین‌بار گفته است که آماده‌ کناره‌گیری از قدرت است، اما می‌ترسد اقدامش قهر تلقی شود. هاشمی در این کتاب دیدگاه‌های خود را در مورد مناظرات مشهور سال 88 تشریح کرده و نظراتش در مورد نوع فعالیت شبکه‌ی خبری بی‌بی‌سی و حضور چهره‌هایی نظیر عطاء‌الله مهاجرانی در آن را اعلام کرده است

رفسنجانی

« تکیه گاه»
نویسنده:
محمدحسن روزی طلب / ناشر کتاب: مرکز اسناد انقلاب اسلامی

این اثر به بررسی نقش هاشمی رفسنجانی در انتخابات نهم و دهم ریاست جمهوری و فتنه 88 اختصاص دارد. این کتاب در 11فصل و 10ضمیمه به تفصیل و به صورت مستند نقش آقای هاشمی رفسنجانی و خانواده اش در فتنه 88 را مورد کنکاش قرار داده است. انتخابات نهم ریاست جمهوری، رابطه هاشمی رفسنجانی و دولت نهم، طرح دولت وحدت ملی، طرح تقلب و کمیته صیانت از آرا، حمایت هاشمی از موسوی، نقش خانواده هاشمی رفسنجانی در انتخابات دهم ریاست جمهوری و فتنه 88، مناظره احمدی نژاد ـ موسوی، نامه سرگشاده هاشمی به رهبر معظم انقلاب، هفته پس از انتخابات، فتنه 88 و جمع بندی؛ فصول اصلی این کتاب را تشکیل می‌دهد.

در این کتاب کوشیده شده است بدون تکیه بر اخبار پشت پرده و غیررسمی، به گفته‌ها و ناگفته‌ها پرداخته شود. این کتاب روایتی کوتاه و مستند از قصه پرغصه نقش‌آفرینی آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی در سپهر سیاسی ایران از سال 1383 تا 1389 است.

رفسنجانی

«دوران مبارزه»
نویسنده:
محسن هاشمی / ناشر : معارف انقلاب اسلامی

این نوشته اولین کتاب از سری کتاب های خاطرات هاشمی رفسنجانی است که مربوط به خاطرات قبل از انقلاب اسلامی او؛ یعنی از سال 1313 تا 1357است. این کتاب دو جلد دارد که جلد دوم آن به انتشار اسناد ساواک و سایر تصاویر و مدرک‌ها اختصاص یافته است.

هاشمی رفسنجانی در بخشی از  کتاب« دوران مبارزه» به سه موضوع مهم از سوابق انقلابی آیت‌الله مصباح اشاره می کند. اول به عضویت ایشان در گروه مخفی یازده نفره، دوم به همکاری ایشان در انتشار نشریه‌ی بعثت و سوم به مدیریت نشریه‌ی مخفی انتقام توسط آقای مصباح.

«از اساسی ‏ترین کارهای ما در آن چند ماه، ایجاد تشکیلاتی بود که مرکزیت آن از یازده نفر تشکیل می‏ شد: آقایان خامنه‏ای، منتظری، ربانی شیرازی، قدوسی، مصباح یزدی، امینی، محمد خامنه‏ای، آذری، مشکینی، حائری تهرانی و من. نشریه مخفی بعثت و انتقام در حقیقت ارگان همین جمعیت بود که در کارهای اجرایی آن آقایان سیدمحمود دعایی، مصباح، علی حجتی کرمانی و سیدهادی خسروشاهی و من هم‏کاری داشتیم. نشریه بعثت بیشتر جنبه سیاسی و پرخاش و افشاگری داشت و نشریه «انتقام» جنبه ایدئولوژیکی آن قوی بود، که شاید براساس احساس چنین نیازی پس از بعثت منتشر شد. «بعثت» را من اداره می‏ کردم و «انتقام» را آقای مصباح یزدی.»

هاشمی

«از تخریب تا تقدیس»
نویسنده:
سید عبدالمجید اشکوری / ناشر: دفتر جریان‌شناسی تاریخ معاصر

 حجت‌الاسلام سید عبدالمجید اشکوری در این اثر کوشیده است تا رویکرد جریان اصلاح طلب را به حجت‌الاسلام والمسلمین هاشمی رفسنجانی در انتخابات نهمین دوره ریاست جمهوری بررسی کند.

در مقدمه این کتاب می‌خوانیم: «جبهه اصلاحات که در جریان انتخابات مجلس ششم، یک رویکرد صد در صد تخریبی را در تعامل با هاشمی رفسنجانی در پیش گرفته بود، اینک با یک چرخش 180 درجه‌ای از مواضع گذشته خود، به تقدیس ایشان روی آورد تا شاید با موفقیت هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری، جایگاه سیاسی و اجتماعی خود را که به شدت متزلزل و از دست رفته می‌دید، برای مدتی دیگر حفظ کند. ... هر چند آقای هاشمی نتوانست در میدان رقابت بر حریف خود پیروز شود، اما یک پیروزی دیگر را به دست آورد و آن تأیید و تقدیس از طرف کسانی بود که در رقابت‌های انتخاباتی مجلس ششم با تمام توان در جهت تخریب او گام برداشته بودند.»

این کتاب شامل بخش‌هايي چون تعامل اصلاح‌طلبان با هاشمي در انتخابات مجلس ششم، اصلاح‌‌طلبان و چرايي برگشت آنان به سوي هاشمي، نقش هاشمي در استراتژي اصلاح‌طلبان در مرحله دوم انتخابات، ملاحظات اصولگرايان نسبت به هاشمي و استراتژي متفاوت اصول‌گريان مي‌باشد

هاشمی

« هاشمی در سال 88»
نویسنده:
رضا نعمتی / انتشارات: سلمان فارسی

کتاب «هاشمی در سال 88» گزارشی جامع از مواضع هاشمی رفسنجانی از ابتدای فروردین 1388 تا پایان اسفندماه این سال است.

این کتاب در پنج بخش تنظیم شده است. بخش اول به گزارش مواضع هاشمی در مرزبندی با دشمن و نفی اقدامات ساختارشکنانه اختصاص یافته است. بخش دوم به تبیین مواضع وی در برابر یک جریان از مجموعه جریان‌های اصول‌گرا اختصاص یافته است. در بخش سوم به هشدارهای هاشمی در سال 88 پرداخته شده است. بخش چهارم، راهکارهای وی برای برون‌رفت از وضعیت نامطلوب این سال را گزارش کرده است. فصل پنجم نیز به گزارش چند چالش مرتبط با ایشان (از جمله طرح دولت وحدت ملی، علت نگارش نامه به مقام معظم رهبری، کارگردانی مبارزات انتخاباتی رقبای دکتر احمدی‌نژاد، امتناع از اقامه نمازجمعه تهران، صحنه‌گردانی حوادث پس از انتخابات، عدم حضور در مراسم تنفیذ و تحلیف رئیس‌جمهور، مسائل مرتبط با خانواده هاشمی و...) اختصاص یافته است

هاشمی

«بی پرده با هاشمی رفسنجانی»
نویسنده: قدرت الله رحمانی / ناشر: روزنامه کیهان

کتاب « بی پرده با هاشمی رفسنجانی» حاصل 16 ساعت گفت‌وگو با  هاشمی رفسنجانی در سال 82 است که در 14 شماره از روزنامه کیهان به چاپ رسیده و در آخر به صورت کتاب چاپ شده است.

حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان در مقدمه این کتاب آورده است: «با هاشمی از هر دری سخن گفتیم، درباره زندگی شخصی او که به مرفه بودن معروف است، پیرامون تشکیل حزب کارگزاران که سابقه خوشایندی ندارد، درباره تهاجم فرهنگی که به گمان بسیاری، دوران ریاست جمهوری ایشان زمینه‌ساز آن بوده است... درباره مانور تجمل، سوء‌استفاده برخی از مدیران دولت هاشمی،حتی زندگی خصوصی هاشمی و فرزندان ایشان...

اعتراف می‌کنیم هاشمی با روی گشاده و اعتمادبه‌نفس مثال زدنی از این چالش که به رودررویی شباهت بیشتری داشت و گاه به مجادله نزدیک بود، استقبال کرد و دربرابر پرسش‌های بعضاً گزنده پرسشگران ما، خم به ابرو نیاورده و ابهام‌زدایی کرد. هرچند، پاسخ برخی از پرسش‌ها هنوز ناتمام است و با هاشمی درباره آنها به نقطه اتفاق نرسیدیم که ضرورت ساده‌زیستی مسئولان نظام –حتی اگر خود از توان مالی قابل توجهی برخوردار باشند – ازجمله آنهاست... هاشمی تعریف متفاوتی از این مقوله دارد.

ادعا نمی‌کنیم که در این نشست 16 ساعته، پاسخ تمامی پرسش‌هایی که در پی آن بوده‌ایم را یافته‌ایم چرا که کمی وقت و فراوانی پرسش‌ها، ازجمله موانع بوده‌اند ولی بر این باوریم که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی درخلال این گفت‌وگو بسیاری از ابهامات موجود را زدوده و پرسش‌های زیادی را پاسخ گفته است.»

رفسنجانی

«هاشمی بدون رو توش»
نویسندگان:
صادق زیبا کلام، فرشته اتفاق فر / ناشر: روزنه

اين كتاب نه بخش ديگري از خاطرات آيت الله هاشمي رفسنجاني است؛ نه مصاحبه با مشاراليه است و نه پرسشي از نظرات و ديدگاه هاي ايشان.

در کتاب «هاشمی بدون روتوش» که مجموعه مصاحبه های دکتر زیباکلام و یکی از شاگردان ایشان است، با یک هاشمی بدون روتوش روبه رو می شویم. سوالات صریح و پاسخ های دور از کلی گویی ویژگی این کتاب است. او در تمام 11گفت وگوی چاپ شده در این کتاب به زیباکلام اجازه داده است با صراحت به تابوها و حریم ها نزدیک شود و آنها را مورد پرسش قرار دهد.

پرسش هايي در خصوص گذشته آقاي هاشمي و خانواده شان؛ اينكه ايشان اساساً چه كسي بوده اند؛ شايعاتي كه در خصوص ثروت و فعاليت هاي تجاري منسوبين ايشان مطرح است؛ رابطه نزديك و علاقه عجيب مرحوم امام خميني به ايشان؛ مبارزات ايشان قبل از انقلاب؛ طرح مسئله ولايت فقيه پس از انقلاب؛ تداوم جنگ بعد از فتح خرمشهر؛ قتل هاي زنجيره اي؛ دوم خرداد و…

یکی از نکات جالب کتاب شاید آن بخشی باشد که به گذشته دموکراسی خواهان امروز پرداخته شده؛ کسانی که در هنگامه داشتن قدرت، تند و رادیکال بودند و از مهم ترین عوامل رادیکالیزه شدن فضای بعد از انقلاب بودند اما بعد از دوم خرداد ۷۶، طرفدار آزادی و جامعه مدنی شدند. هاشمی به گفته خودش «همیشه مخالف برخوردهای تند با نهضت آزادی ها بودم؛ چه در گذشته و چه امروز. در حالی که همین هایی که الان جزء اصلاح طلب ها هستند به امام نامه نوشتند و از ایشان حکم محکومیت نهضت آزادی را خواستند و گرفتند. مگر نبود؟

مطالب دیگری درباره اینکه دشمنی با آمریکا در ذات انقلاب بوده است یا نه؟ چگونگی تحول پیش نویس قانون اساسی که مورد تایید امام بود و با قانون اساسی فعلی یک تفاوت مهم نیز داشت... می توانید در این کتاب بخوانید.

قابل ذکر است در این کتاب خاطره ای از هاشمی رفسنجانی درباره تصویب «اصل ولایت فقیه» نقل شده است که بعدها توسط دفتر او، این خاطره تکذیب شده است.

هاشمی

«مجموعه کتب خاطرات هاشمی»

نویسنده: اکبر هاشمی رفسنجانی/  نشر: معارف انقلاب اسلامی

نخستین جلد از این مجموعه کتاب ها با عنوان «دوران مبارزه» روایتگر زندگی هاشمی رفسنجانی از تولد تا پیروزی انقلاب اسلامی است. «انقلاب و پیروزی» (خاطرات سال 1357)، «انقلاب در بحران» (سال‌های 58 و 59)، «عبور از بحران» (1360)، «پس از بحران» (1361)، «آرامش و چالش» (1362)، «به‌سوی سرنوشت» (1363)، «امید و دلواپسی» (1364)، «اوج دفاع» (1365)، «دفاع و سیاست» (1366)، «پایان دفاع، آغاز بازسازی» (1367)، «بازسازی و سازندگی» (1368)، «اعتدال و پیروزی» (1369) و سرانجام «سازندگی و شکوفایی» (1370) عناوین سیزده کتاب دیگری است که از سال 1376 تاکنون به چاپ رسیده است. ضمن اینکه معمولاً هم‌زمان با انتشار این خاطرات یا کمی پیش از آن‌، محتوای آن‌ها به‌صورت پاورقی در یکی از روزنامه‌های کثیر‌الانتشار کشور چاپ می‌شود.
 
از میان این کتاب‌ها، خاطرات مربوط به سال‌های 1357 تا 1359 بعدها نوشته شده، اما خاطرات سال‌های 1360 به بعد به‌ صورت روزنوشت و در زمان حضور هاشمی در بطن ماجراهای آن سال‌ها مکتوب شده است.
 
 هاشمی از اول فروردین سال 60، هر روز در یک صفحه از سررسید همان سال یادداشت‌هایی درباره‌ی کارهای شخصی و حوادث مهم داخلی و خارجی نوشته است. کاری که 34 سال است ادامه دارد.
 
مهدی هاشمی (فرزند جنجالی هاشمی) در این زمینه می‌گوید: «هرکس سرش خلوت‌تر باشد، عهده‌دار کار یک جلد می‌شود. یک‌سری مسائل توی خاطرات هست که به آبروی افراد ربط دارد و بنابراین باید بازبینی توسط افرادی صورت بگیرد که محرم باشند. فقط به خانواده می‌توان اطمینان صد درصد داشت و بنابراین اگر نکته‌ای در خاطرات حاج‌آقا باشد که سرّی و نظامی است یا به آبروی افراد مربوط می‌شود، بهتر است که از چشم افراد خانواده بگذرد تا افراد بیرونی.»
 
او در ادامه می‌گوید: «در خانواده‌ی هاشمی تنها اکبر هاشمی نیست که هر روز خاطره‌‌ی خویش را می‌نویسد که همسر آیت‌الله نیز خاطرات روزانه‌‌ی خود را ثبت می‌کند. خاطرات او بیشتر خانوادگی است. حاج‌خانم به مسائل سیاسی هم گاهی می‌پردازند. ایشان از اول توی مبارزه بوده است. اما علاوه بر ابوی و والده، خاطره‌نویسی در خانواده‌ی هاشمی رفسنجانی به یک سنت تبدیل شده است. محسن هم مرتب می‌نویسد. البته ما موردی می‌نویسیم. من خودم گاهی خاطره‌ی مهمی اگر باشد به‌صورت موردی می‌نویسم.»
 
قابل ذکر است علاوه بر اینکه وی در خاطرات خود از برخی وقایع مهم چشم پوشی کرده است، تاکنون برخی خاطرات وی نیر به دلیل عدم صحت توسط مسئولان، شخصیت ها و عناصر حاضر در زمان نقل خاطره تکذیب شده است و این امر  باعث شده است که افراد با شنیدن یا خواندن خاطره ای از وی، به راحتی صحت و درستی آن را نپذیرند.
 
 

 

مراکز پیشنهادی جهت تهیه کتب:(قبل از مراجعه حتما تماس بگیرید)

- پاتوق کتاب: مشهد ، نبش خیابان آیت الله بهجت 7 - 32220119

- فروشگاه کتاب آفتاب: مشهد، مشهد، چهارراه شهدا، روبه‌روي 14، انتهای پاساژ رحیم‌پور- تلفن: 32238613-32222204

- نشر شاهد: مشهد، بلوار شهید مدرس، طبقه زیرین بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی - 32259638

- مرکز فرهنگی ولیعصر: مشهد، میدان ده دی، ابتدای امام خمینی(ره) 34 ، پلاک 5 -05138534990

- کتاب آسمان: سبزوار، اسرار شمالی، روبروی بانک مهر ایران، فروشگاه کتاب آسمان- 05712222596 و 05712229633

 

------------------
1- به نقل از غلامعلی رجایی در پایگاه اینترنتی هاشمی رفسنجانی

 

سرباز امام خامنه ای پنجشنبه 27 آذر 1393 نظرات (0) ادامه مطلب

مطالب مرتبط

ارسال نظر براي اين مطلب


کد امنیتی رفرش

آخرين مطالب ارسالي